Ved at registrere dit design beskytter du dit produkts udseende og udformning. Med en designregistrering får du eneret til at bruge dit registrerede design, og dermed kan du også forbyde andre at bruge dit design uden dit samtykke. En designregistrering giver også mulighed for, at du licenserer eller sælger det til andre.
For at få dit design beskyttet skal det være:
En designregistrering kan både være nyttig i en situation, hvor nogen efterligner dit design, have en præventiv effekt, sikre din investering og bidrage til at afslutte potentielle tvister:
I en situation, hvor nogen efterligner dit design, vil en designregistrering kunne være med til at forhindre denne efterligning. Skulle andre krænke din rettighed, står du væsentligt stærkere med en designregistrering, hvor din rettighed er klart defineret med et billede af designet og offentliggørelsestidspunktet. I en sådan situation kan din designregistrering bruges som et bevis på, at din rettighed er gyldig.
En designregistrering kan også have en præventiv effekt over for produktefterligninger og kopivarer. En designregistrering viser, at du har evnen og viljen til at beskytte din rettighed og reagere, hvis andre kommer for tæt på din rettighed.
En designregistrering kan desuden være med til at sikre din investering og give dine investorer sikkerhed for, at dit design er beskyttet og unikt, og dermed kan det også være lettere at tiltrække nye investorer til din virksomhed. Undersøger du ikke om dit design kan beskyttes, kan du risikere at skulle trække dit produkt tilbage eller ændre det, fordi andre kan bevise, at du krænker deres rettighed. Inden du investerer i produktion og markedsføring, er det derfor en god idé at registrere dit design.
Med en designregistrering kan du også afslutte potentielle tvister ved at få nedlagt et midlertidigt forbud mod et krænkende produkt og på den måde få stoppet krænkeren.
Vi anbefaler at indlevere en anmodning om designregistrering, når du har færdigudviklet dit design, og inden du sender det på markedet, for derved at undgå, at andre indleverer en designansøgning for et lignende design, og dermed skader din mulighed for at designregistrere dit færdigudviklede design.
Har du allerede offentliggjort eller markedsført dit design, fordi du ønsker at teste designet af på markedet inden du designregistrerer, har du fortsat mulighed for at ansøge om designregistrering. Det danske designregistreringssystem og EU- designregistreringssystem giver mulighed for en skånefrist på 12 måneder, som gør det muligt at registrere et design op til 12 måneder efter, det er kommet på markedet. Nogle lande uden for EU har kun en skånefrist på 6 måneder. Efter skånefristen anses designet ikke længere for nyt og kan dermed ikke designregistreres.
Når du har fået din beskyttelse
Designbeskyttelsen gælder op til 25 år og skal fornyes hvert 5. år ved at indbetale et fornyelsesgebyr. Det er dit eget ansvar at holde øje med, om andre krænker din rettighed, f.eks. ved at kopiere dit design.
Du skal igennem en række trin for at få dit design beskyttet. Hos Focus Advokater kan vores professionelle IPR-team hjælpe dig med at sikre din virksomheds designrettigheder og rådgive om den rette beskyttelsesstrategi. Vores store erfaring inden for designregistreringer - både nationalt og internationalt - er med til at sikre en professionel og effektiv proces, når du ønsker at designregistrere dit design.
For yderligere information eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores IPR-team på ipr@focus-advokater.dk. Du er også velkommen til at kontakte partner Michael Clemmensen eller partner Maria Malling Eriksen.
Udlejers opsigelsesskrivelse – gør det rigtigt fra start!
Hvornår er rygning i et lejemål misligholdelse – og hvad kan udlejer gøre?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?