Lempelse af dansk skat for vindmølleinstallationsskibe og andre specialskibe

4.11.2014

Skatteministeriet har netop sendt et lovforslag om udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe til høring.

Såfremt lovforslaget bliver vedtaget, vil bl.a. skibe, der beskæftiges med "aktiviteter med bygning og reparation af vindmølleparker til søs", og skibe, der beskæftiges med vagttjeneste, nedlægning af rørledninger på havbunden eller husning af medarbejdere, reservedele eller værkstedsfaciliteter i forbindelse med offshore-arbejder, kunne omfattes af tonnageskatteloven.

Med lovforslaget bliver aktiviteter, der udføres af følgende specialskibe, således omfattet af tonnageskatteordningen:

  • Vagt-, supply- og konstruktionsfartøjer 
  • Ishåndteringsfartøjer
  • Vindmøllefartøjer 
  • ASV'er (Accommodation and Support Vessel).

Skattemyndighederne har i praksis anerkendt, at skibe der beskæftiges med sejlads af mandskab til vedligeholdelse m.v. af vindmølleparker kan anvende tonnageskatteloven. Skatterådet har i den sammenhæng tidligere afgivet et bindende svar, hvorefter tonnageskatteloven kan anvendes for sejlads af montører fra en dansk havn til en vindmøllepark i svensk farvand.

Med lovforslaget gennemføres en længe ventet og efterspurgt ligestilling mellem last- og passagerskibe og specialtonnage til brug for olie/gas- og vindmølleindustrien.

De almindelige krav for, at tonnageskatteordningen kan anvendes, gælder fortsat. Således skal der være tale om dansk registrerede skibe, der udøver erhvervsmæssig virksomhed med transport af gods mellem forskellige destinationer, ligesom det er et krav, at skibene strategisk og forretningsmæssigt drives fra Danmark.

Det skal dog bemærkes, der med lovforslaget ikke gennemføres en tilsvarende udvidelse af sømandsbeskatningsordningen, og rederiernes muligheder for at ansætte søfolk til en skattefri nettohyre.

Lovforslaget er fremsat med støtte fra regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative. Det må derfor forventes, at lovforslaget bliver vedtaget. I så fald vil de nye regler gælde fra og med indkomstfåret 2016.

Lovforslaget indebærer en ændring af den bestående statsstøtteordning, og ændringen skal derfor godkendes af EU-kommissionen, inden den kan træde i kraft.

Yderligere oplysninger om lovforslaget og tonnageskatteloven kan fås ved henvendelse til advokat Rune Aagaard eller advokat Peter Ringsted.

Focus Advokater bistår skibsredere, operatører, befragtere og forsikringsselskaber med rådgivning om alle juridiske forhold inden for rederidrift, herunder bl.a. køb og salg af skibe, etablering af rederi, skibsfinansiering og anden erhvervsretlig rådgivning.

Indlæg af