Hvad med skatten på erhvervsejendomme?

Nyt fra Focus Advokater, den 6.10.2016

I disse dage taler alle om den nye skat på boliger. Dvs. emnet er grundskyld og ejendomsværdiskat på ejendomme, som ejeren selv bebor. Der er mere stille omkring erhvervsejendomme, som f.eks. kan være udlejningsejendomme, kontor, fabrik, butik osv. Det nye vurderingssystem vil også omfatte disse ejendomme. De første nye vurderinger af erhvervsejendomme vil blive lavet i 2019 og sendt ud i foråret 2020. Til den tid, vil man få mulighed for at klage over vurderingen.

Fremover skal erhvervsejendomme som udgangspunkt vurderes efter en afkastbaseret metode, som tager udgangspunkt i ejendommens nettodriftsresultat (den skønnede markedsleje fratrukket driftsomkostninger), hvorefter nettodriftsresultatet kapitaliseres med et markedsbaseret forrentningskrav. Derudover kan konkrete forhold for den enkelte ejendom påvirke værdien, f.eks. vedligeholdelsesstand, langsigtet tomgangsrisiko m.m. 

Hvis den afkastbaserede metode findes uanvendelig, vil SKAT anvende den omkostningsbaserede metode. Her fastsættes en handelsværdi som summen af grundværdien og værdien af bygningen, estimeret på baggrund af bygningens genopførelsesomkostninger samt bygningens stand/alder.

Begge metoder vil tilstræbe at fastlægge ejendommens handelsværdi. Det vil således – formentlig – stadig være sådan efter det nye system, at hvis den pågældende ejendom er blevet handlet mellem uafhængige parter tidsmæssigt tæt på den nye vurdering, skal den offentlige vurdering svare til den faktiske købesum.

Vurderingen vil få betydning for den grundskyld og evt. dækningsafgift, der skal betales. Erhvervsejendommes grundskyld vil ifølge regeringen plan blive omfattet af en skatterabat, der sikrer, at der i 2021 ikke skal betales mere i grundskyld end efter gældende regler på nye vurderinger. Rabatten udfases som hovedregel over 20 år.

Satserne for dækningsafgift fastsættes, så provenuet fra dækningsafgifterne inden for hver kommune i 2020 er på samme niveau (realt), som det var i 2014, hvor de aktuelle vurderinger havde virkning fra. Dækningsafgiften omfattes ikke af en skatterabat. Tidligere gjaldt der heller ikke et skattestop for dækningsafgift, til gengæld har en række kommuner nedsat dækningsafgiftspromillen for at tiltrække erhvervsliv. Dækningsafgiftssatsen vil således ligesom i dag variere fra kommune til kommune.

Det fremgår ikke, om de øvrige tiltag, der er nævnt i Tryghed for boligejerne, som f.eks. forsigtighedsprincippet (automatisk nedslag på 20%), automatisk tilbagebetaling af allerede betalte skatter m.m., vil komme til at gælde erhvervsejendomme. Det vil dog næppe være tilfældet.
 

Af: Advokat Heidi Bøgelund Hansen, den 6.10.2016

Indlæg af