Er dine aftalevilkår opdateret?

Nyt fra Focus Advokater P/S den 28.7.2017

Forbrugerombudsmanden slår fast, at forbrugere ikke har ret til at fortryde enkelte dele af et samlet internetkøb, dvs. fortryde delvist, medmindre det nærmere er aftalt med den erhvervsdrivende. Vil du alligevel give dine internetkunder adgang til at fortryde delvist, kan der være behov for, at du tilpasser dine generelle aftalevilkår.

Forbrugere kan ikke returnere et køb delvist
Ved handel i internetbutikker har forbrugere, som udgangspunkt, ret til at fortryde deres køb inden 14 dage. Beregningen af 14-dagsfristen afhænger af, hvad købet omhandler. Er der f.eks. tale om køb af varer – og ikke tjenesteydelser – løber fortrydelsesfristen fra forbrugerens modtagelse af varen.

Forbrugeraftaleloven, som regulerer området, tager dog ikke stilling til, om forbrugere, som handler i internetbutikker, kan fortryde deres køb delvist. Forbrugerombudsmanden har i en ny udtalelse belyst området.

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at forbrugere ikke har adgang til at fortryde enkelte dele af et samlet internetkøb. En forbruger, som ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, skal derfor som udgangspunkt tilbagelevere samtlige varer i det samlede køb.

Som erhvervsdrivende har du dog mulighed for at give dine kunder adgang til at fortryde delvist.


Hvad med leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse?
Du skal som erhvervsdrivende tilbagebetale det fulde beløb inklusiv leveringsomkostninger, når en forbruger fortryder et køb foretaget i din internetbutik. Dette gælder dog, såfremt forbrugeren tilbageleverer samtlige varer i det samlede køb, som forbrugeren har foretaget.

For så vidt angår delvis fortrydelse, har Forbrugerombudsmanden slået fast, at parterne kan aftale, at forbrugeren ikke kan få tilbagebetalt afholdte leveringsomkostninger, hvis forbrugeren fortryder delvist.


Focus Advokater anbefaler
Vi anbefaler, at du i dine generelle aftalevilkår tydeligt tager stilling til, om dine kunder kan fortryde deres køb delvist.

Såfremt du giver dine kunder adgang til at fortryde delvist, bør du i dine generelle aftalevilkår tage stilling til returneringen af leveringsomkostninger. Her kan du vælge, at dine kunder kan få dækket leveringsomkostningerne helt eller delvist. Du kan også vælge, at dine kunder ved delvis fortrydelse ikke får tilbagebetalt leveringsomkostningerne.

Du skal være opmærksom på, at en manglende aftale om tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse betyder, at forbrugeren har krav på at få tilbagebetalt samtlige leveringsomkostninger.

Det er vigtigt, at dine generelle aftalevilkår er synlige og let tilgængelige for dine kunder – også før aftaleindgåelsen.

Af: Advokat Tugba Can, den 28.7.2017.

Indlæg af