Denne artikel er en del af artikelserien ”Rundt om dit varemærke”, som giver dig et overblik over de vigtigste emner inden for varemærkeretten (IPR). Du kan læse første del af serien her.
Virksomhedens forretningsmæssige og IPR strategi bør gå hånd-i-hånd. En velovervejet IPR-strategi kan nemlig være afgørende for, om din virksomhed opnår den rette beskyttelse. Med den rette IPR strategi kan du overbevise nye investorer om at investere i din virksomhed og dermed forøge virksomhedens samlede værdi. Samtidig kan den rette IPR-strategi være med til at kortlægge dine konkurrenters varemærkerettigheder til brug for virksomhedens overordnede udviklingsstrategi.
Varemærkebeskyttelsen gælder som udgangspunkt kun i det/de land(e), hvor din virksomhed har opnået en registrering. Har du overvejelser om udvidelse til nye markeder, bør du også overveje, om varemærkebeskyttelsen skal udvides, inden du sender din varemærkeansøgning. Du bør altså have en vis fremsynethed ved ansøgningen. Hvis du har en ambition og forventning om, at din virksomhed skal ekspandere, og varemærket skal markedsføres for flere produkttyper inden for den nærmeste fremtid, bør du også inkludere disse produkttyper i din ansøgning.
En justering af din virksomheds varemærkeportefølje efter virksomhedens behov giver en bedre beskyttelse på nye markeder – men også for nye varer og/eller tjenesteydelser.
Vores IPR-eksperter kan hjælpe med forundersøgelser og vurdere, om der er såkaldt ”freedom to operate” på de markeder, hvor din virksomhed ønsker at markedsføre sine produkter. Involvering af IPR-kyndige advokater er en god investering i din virksomhed, og du vil i givet fald være langt bedre stillet i efterfølgende tvister om dit varemærke. Focus Advokaters team af IPR-specialister står klar til i samarbejde med dig om at lægge den bedste IPR-strategi for din virksomhed.
Læs også: Er dit brand/navn ledigt.
Udlejers opsigelsesskrivelse – gør det rigtigt fra start!
Hvornår er rygning i et lejemål misligholdelse – og hvad kan udlejer gøre?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?