Medarbejderinvesteringsselskaber: Skal medarbejderne redde arbejdsgiveren?

9.10.2014

Nyt lovforslag skaber mulighed for skattefri indbetaling af løn i særlige medarbejderinvesteringsselskaber. For medarbejderen betyder det, at skatten udskydes til det tidspunkt, hvor selskabet udlodder beløb til medarbejderen. For arbejdsgivervirksomheden skaber det mulighed for alternativ finansiering. Modellen er kendt fra det lukningstruede slagteri på Bornholm, hvor medarbejderne indvilligede i at investere en del af deres løn i slagteriet.

Medarbejderen
For medarbejderen betyder modellen, at han ikke skal betale skat af den løn, der indbetales til medarbejderinvesteringsselskabet (MS’et). Dog skal medarbejderen betale AM-bidrag (8%) af det beløb, der indbetales. Medarbejderen må højst indskyde 7,5 % af sin kontante løn (minus AM-bidrag) og maksimalt kr. 30.000 årligt.
Medarbejderen kan først få sine indskud tilbage efter minimum 3 år. Skatten for medarbejderen udløses, når medarbejderen modtager udbytte eller likvidationsprovenu fra MS. Udbyttet/likvidationsprovenuet medregnes i den personlige indkomst, men der beregnes ikke AM-bidrag (dvs. ca. 52%). Anskaffelsessummen for ejerandelen sættes til kr. 0. Medarbejderen vil derfor aldrig kunne opnå et fradragsberettiget tab på ejerandelene.
Hvis medarbejderen flytter ud af Danmark, beskattes medarbejderen af værdien af ejerandelene på tidspunktet for fraflytningen. Dog er der mulighed for henstand.

Medarbejderen hæfter kun for MS’ets forpligtelser med det indskudte lønbeløb. Dvs. medarbejderen risikerer højst at miste den løn, han har skudt ind i MS’et.
MS’et
MS'et skal registreres i Erhvervsstyrelsen og vedtægterne godkendes af Erhvervsstyrelsen.

MS’et vil blive beskattet efter selskabsskatteloven med den gældende selskabsskattesats (i 2014 24,5%). MS’et beskattes ikke af de indskudte lønbeløb.

Når MS’et udbetaler udbytte til medarbejderne, skal beløbet behandles som A-indkomst. MS’et bliver dermed indeholdelsespligtig af skatten.

Arbejdsgiveren
Arbejdsgivervirksomheden skal indeholde AM-bidrag af lønindskuddene, men ikke A-skat, så længe lønindskuddene er under kr. 30.000 årligt. Arbejdsgivervirksomheden har fradrag for lønindskuddene ligesom for almindelig løn.

Kritik af ordningen
Ordningen er blevet kritiseret for ikke at være særligt attraktiv, da afkastet i selskabet først beskattes som selskabsindkomst og dernæst ved udlodning til medarbejderen som personlig indkomst i stedet for at blive beskattet som udbytte. Nogle stiller også det spørgsmål, om det ikke havde været nemmere blot at genindføre medarbejderobligationsordningen, som blev afskaffet i 2010.