Har du opdateret din internetvirksomheds betalingsvilkår?

15.9.2014

Internetvirksomheder har hidtil haft en vis frihed til at opstille deres egne vilkår for betaling, men fra 1.9.2014 er det slut. Forbrugerombudsmanden har vedtaget nye retningslinjer, som præciserer, hvordan virksomheder skal håndtere betalinger fra forbrugere, når aftalen indgås ved hjælp af fjernsalg (f.eks. salg via internettet og telefonsalg). Retningslinjerne betyder, at mange internetvirksomheder rettet mod forbrugere har behov for at opdatere deres eksisterende betalingsvilkår.

De væsentlige punkter i retningslinjerne bliver gennemgået i det følgende. Disse er:

  •  Forudbetaling
  •  Efterbetaling
  •  Løbende aftaleforhold
  •  Registrering og genbrug af betalingskortdata.
  •  Ordrebekræftelse/kvittering.

Forudbetaling
Det fremgår af retningslinjerne, at det som udgangspunkt ikke er tilladt at kræve forudbetaling for varer. Dvs. at en virksomhed ikke må kræve betaling fra forbrugeren, før varen er sendt. Retningslinjerne tillader, at der kan ske forudbetaling, hvis dette er almindeligt i branchen. Som eksempler på, hvornår forudbetaling er almindeligt, kan bl.a. nævnes indgåelse af løbende aftaler om levering af aviser og blade, eller hvis forbrugeren har bestilt en vare, som skal specialfremstilles til vedkommende. I de tilfælde, hvor virksomheden kan kræve forudbetaling, skal det dog aftales særskilt med forbrugeren. Henvisning til virksomhedens betalingsvilkår er derfor ikke nok.

Efterbetaling
I f.eks. biludlejningsbranchen er det udbredt, at der hæves efterbetalinger på forbrugerens kort til dækning af bøder for trafikforseelser og skader eller til dækning af brændstof, hvis forbrugeren ikke har påfyldt brændstof inden tilbagelevering. Med de nye retningslinjer kræves der nu, at forbrugeren udtrykkeligt godkender, at virksomheden kan foretage hævninger til dækning af senere udgifter. Virksomhederne skal i disse tilfælde klart oplyse forbrugeren, hvornår sådanne efterbetalinger kan komme på tale og med hvilke beløb.

Løbende aftaleforhold
I løbende aftaleforhold som abonnementer skal forbrugeren give samtykke til, at virksomheden kan bruge forbrugerens kortoplysninger til at gennemføre fremtidige betalinger. Virksomheden skal bekræfte aftalen og give forbrugeren aftalevilkårene på tryk eller et andet varigt medium, som f.eks. e-mail.

I betalingsvilkårene skal virksomheden oplyse, at forbrugeren til enhver tid, uafhængigt af parternes aftale i øvrigt, kan tilbagekalde sit samtykke. Har en forbruger f.eks. indgået en abonnementsaftale, som binder forbrugeren 3 måneder, skal forbrugeren stadig have adgang til at tilbagekalde sit samtykke til, at virksomheden kan bruge forbrugerens kortoplysninger.

Registrering og genbrug af betalingskortdata
Mange internetvirksomheder registrer forbrugernes kortdata til deres senere køb. Dette er helt klart en service, som letter forbrugerens arbejde næste gang, denne skal handle hos den samme virksomhed. Med de nye retningslinjer skal virksomhederne være opmærksomme på, at registrering af kortdata nu kræver et aktivt og særskilt samtykke fra forbrugeren. For at et samtykke kan anses for at være gyldigt, skal forbrugeren aktivt klikke ”ja” til at virksomheden må registrere kortoplysningerne.

Forbrugeren skal desuden tildeles et personligt kodeord, som alene skal bruges til købetransaktioner. Hertil skal betalingsfunktionen være indrettet således, at den personlige kode skal indtastes hver gang forbrugeren foretager et køb.

Virksomheden er forpligtet til at informere forbrugeren om konsekvenserne af et samtykke, herunder om misbrug og om, hvordan samtykket kan tilbagekaldes. Kortdata skal desuden opbevares på en betryggende måde. Har forbrugeren ikke benyttet betalingsmuligheden hos virksomheden i en længere periode, skal virksomheden slette forbrugerens kortdata.

Indholdet i ordrebekræftelse/kvittering
De nye retningslinjer kræver, at virksomhederne efter gennemførslen af en betaling eller efter modtagelsen af en ordre skal give forbrugeren en kvittering eller ordrebekræftelse. Ordrebekræftelsen/kvittering skal kunne bruges som dokumentation for forbrugeren og bør som minimum bl.a. indeholde følgende oplysninger:

  • navn og kontaktoplysninger på betalingsmodtageren (virksomheden)
  • beskrivelse af den (de) bestilte varer
  • det samlede betalingsbeløb og
  • at betalingen er gennemført, herunder om der er tale om en forudbetaling.

Hvad skal virksomhederne gøre?
Det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på, at de overholder reglerne, herunder markedsføringsloven og de hertil knyttede retningslinjer.

Focus Advokater hjælper gerne med at tilrette formuleringen af betalingsvilkårene, så de opfylder Forbrugerombudsmandens krav. Du er således velkommen til at sende din internetvirksomheds nugældende betalingsvilkår pr. e-mail til jln@focus-advokater.dk og lade Focus Advokater gennemlæse dem. 

Informationer om retningslinjerne
Retningslinjerne er trådt i kraft den 1.9.2014.

Retningslinjerne er ikke udtømmende. Forhold, som ikke er behandlet i retningslinjerne, er således ikke udtryk for, at disse er lovlige. Det forventes, at retningslinjerne vil blive opdateret, når behovet herfor opstår. Focus Advokater holder sig opdateret på området.
 
Læs den fulde tekst om Retningslinjer for betalingsmodtageres håndtering af betalinger ved fjernsalg her.

Indlæg af