Influencere har typisk via sociale medier adgang til en specifik målgruppe af forbrugere. Forbrugermålgruppen har tillid til disse influencere og til deres anmeldelser af produkter og brands. Der kan derfor være en stor forretningsmæssig værdi i at bruge influencer marketing. Som ved enhver anden markedsføring er man som virksomhed ansvarlig for, at markedsføringen er lovlig. Det betyder også, at virksomheder er ansvarlige for, at deres influencere overholder markedsføringsreglerne.
Vi giver her 3 råd, som virksomheder, der gør brug af influencer marketing, med fordel kan følge:
Det siger sig selv, at markedsføringsloven skal overholdes. I den henseende vil vi særligt fremhæve forbuddet mod skjult reklame og kravene til sammenlignende reklame.
Hvis influenceren i sin reklame sammenligner virksomhedens produkt/brand med konkurrerende produkter/brands, skal reklamen også overholde markedsføringens krav til lovlig sammenlignende reklame. Det betyder særligt, at konkurrenternes produkter eller brands ikke må miskrediteres, og at sammenligningen skal være objektiv og basere sig på dokumenterbare egenskaber (fx vedr. pris).
Forbrugerombudsmanden kan pålægge influenceren bøder for ikke at overholde markedsføringsloven. Det ændrer dog ikke på, at virksomheden også kan ifalde et ansvar i tilfælde, hvor markedsføringsloven ikke overholdes.
Virksomheden bør sikre sig, at virksomheden har en skriftlig aftale med influenceren, som blandet andet indeholder vilkår for markedsføringen. Dette kan ses som en formildende omstændighed, når virksomhedens ansvar for en eventuel overtrædelse af markedsføringsloven skal vurderes.
Samtidig har virksomheden også pligt til at reagere over for influenceren, hvis virksomheden bliver opmærksom på, at influenceren ikke følger reglerne. I modsat fald kan virksomhedens manglende reaktion blive set som en stiltiende accept af den ulovlige markedsføring.
Hvis influenceren gentagne gange bryder loven ved ikke at markere sine indlæg med ”Reklame” eller ”Annonce” eller på anden måde handler i uoverensstemmelse med reglerne, så bør virksomheden stoppe samarbejdet med influenceren. Ved at stoppe samarbejdet viser virksomheden, at virksomheden ikke accepterer overtrædelse af reglerne, og at virksomheden ikke ønsker at samarbejde med influencere, som overtræder reglerne.
Har du spørgsmål til influencer marketing, og reglerne inden for SoMe og markedsføring, er du velkommen til at kontakte Focus Advokaters afdeling for markedsføringsret og IPR her. Vi kan hjælpe med at udarbejde en samarbejdsaftale mellem virksomhed og influencer og yde rådgivning om, hvordan I bedst beskytter jeres virksomhed inden for influencer marketing.
Udlejers opsigelsesskrivelse – gør det rigtigt fra start!
Hvornår er rygning i et lejemål misligholdelse – og hvad kan udlejer gøre?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?