Ønsker du at registrere dit varemærke, skal der indleveres en ansøgning, som definerer de produkter eller ydelser, som dit varemærke skal registreres for. F.eks. hvis du ønsker at lancere fodtøj med det ønskede varemærke, skal registreringen ske for de produkttyper, der vedrører fodtøj. Du bør dog også have en vis form for fremsynethed ved registreringen. Hvis du har en ambition og forventning om, at din virksomhed skal ekspandere og varemærket skal markedsføres for flere produkttyper inden for den nærmeste fremtid, bør du også inkludere disse produkttyper ved din registrering.
Desuden er det vigtigt, at overveje hvilke lande, du ønsker varemærket registreret i. Opererer din virksomhed udelukkende på det danske marked, kan det være tilstrækkeligt med national registrering.
Ønsker du derimod at operere på flere markeder, bør du overveje registrering efter de internationale eller EU-retlige processer. En EU-registrering dækker over alle EU-medlemslandene og ved en international ansøgning kan du udvælge, i hvilke lande du ønsker varemærket skal registreres.
Focus Advokater kan hjælpe med at træffe de rigtige valg, så din virksomhed står bedre og stærkere i fremtiden.
Vores IPR-eksperter kan hjælpe med forundersøgelser og vurdere om der er såkaldt ”freedom to operate” på de markeder, hvor din virksomhed ønsker at markedsføre sine produkter. Involvering af kyndige advokater er en god investering i din virksomhed, og du vil – alt andet lige – være bedre stillet i efterfølgende tvister om dit varemærke.
Udlejers opsigelsesskrivelse – gør det rigtigt fra start!
Hvornår er rygning i et lejemål misligholdelse – og hvad kan udlejer gøre?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?