Ombudsmanden kan udtale kritik af skattemyndighederne og kan anbefale skattemyndighederne at behandle sagen igen. Ombudsmanden kan også selv tage sager op og kan foretage undersøgelser af sagsbehandlingen på skatteområdet. Ombudsmanden kan dog ikke træffe afgørelse i sagen og erstatter derfor ikke det sædvanlige klagesystem.
Man kan ikke klage til Ombudsmanden, før sagen er færdigbehandlet i det administrative system, dvs. man skal fortsat huske at klage over SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen inden for 3 måneders fristen. Først når sagen er endeligt afgjort af Skatteankenævnet, Vurderingsankenævnet, Motorankenævnet eller Landsskatteretten, kan sagen indbringes for Ombudsmanden.
Når sagen er endeligt afgjort af ankenævnet eller Landsskatteretten, kan sagen indbringes for domstolene inden 3 måneder. Som noget nyt kan denne 3 måneders frist suspenderes, hvis skatteyderen inden for fristen klager til Ombudsmanden. Det betyder, at borgeren kan gå til Ombudsmanden uden at frygte, at fristen for at gå til domstolene udløber, inden sagen hos Ombudsmanden er afsluttet. Når Ombudsmanden har truffet sin afgørelse, har man en frist på 1 måned til at anlægge sag ved domstolene. Denne frist skal tages meget bogstaveligt. Selv en fristoverskridelse på få minutter kan medføre, at retten afviser sagen.
Udlejers opsigelsesskrivelse – gør det rigtigt fra start!
Hvornår er rygning i et lejemål misligholdelse – og hvad kan udlejer gøre?
Entreprisekontrakter i nybyggeri – hvad skal du som bygherre være opmærksom på?