Nyt kontor hos Folketingets Ombudsmand skal se SKAT efter i sømmene

Nyt fra Focus Advokater P/S, den 17.1.2017

Skatteydere, der er utilfredse med den behandling, de har fået af skattemyndighederne, kan fra i dag klage til et særligt skattekontor oprettet hos Ombudsmanden.

Ombudsmanden kan udtale kritik af skattemyndighederne og kan anbefale skattemyndighederne at behandle sagen igen. Ombudsmanden kan også selv tage sager op og kan foretage undersøgelser af sagsbehandlingen på skatteområdet. Ombudsmanden kan dog ikke træffe afgørelse i sagen og erstatter derfor ikke det sædvanlige klagesystem.

Man kan ikke klage til Ombudsmanden, før sagen er færdigbehandlet i det administrative system, dvs. man skal fortsat huske at klage over SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen inden for 3 måneders fristen. Først når sagen er endeligt afgjort af Skatteankenævnet, Vurderingsankenævnet, Motorankenævnet eller Landsskatteretten, kan sagen indbringes for Ombudsmanden.

Når sagen er endeligt afgjort af ankenævnet eller Landsskatteretten, kan sagen indbringes for domstolene inden 3 måneder. Som noget nyt kan denne 3 måneders frist suspenderes, hvis skatteyderen inden for fristen klager til Ombudsmanden. Det betyder, at borgeren kan gå til Ombudsmanden uden at frygte, at fristen for at gå til domstolene udløber, inden sagen hos Ombudsmanden er afsluttet. Når Ombudsmanden har truffet sin afgørelse, har man en frist på 1 måned til at anlægge sag ved domstolene. Denne frist skal tages meget bogstaveligt. Selv en fristoverskridelse på få minutter kan medføre, at retten afviser sagen.


Af: Advokat Heidi Bøgelund Hansen, den 17.1.2017. 

Indlæg af