Søgning

Markedsføringsret

20. december 2023

Har du styr på reglerne for prismarkedsføring i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday eller juletilbud?

Bruger du ord som ”tilbudspris”, ”Black Friday”, ”juletilbud” eller andre salgsfremmende udtryk i forbindelse med din markedsføring over for forbrugere, skal du være opmærksom på, at der findes regler for, hvor længe du som virksomhed må markedsføre dine tilbud, og hvilke priser du må sammenligne med. Overholdes reglerne ikke, er der tale om vildledende markedsføring, der i værste fald kan medføre bøde eller anden straf.

Hvad siger reglerne om prismarkedsføring?

Prismarkedsføringsreglerne stiller krav om, at du som virksomhed altid skal angive varens normalpris, når du laver en direkte eller indirekte prisnedsættelse. Det betyder, at når du markedsfører dine varer på en måde, der indikerer, at varerne tidligere har været dyrere – f.eks. ved brug af ord som ”Black Friday”, ”Cyber Monday”, ”tilbudspriser”, ”kampagnepriser” – skal du altid angive varens ”normalpris”.  Normalprisen er den laveste pris, som virksomheden har anvendt for varen i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for annonceringstidspunktet.

Hvis du ikke angiver varens normalpris ved markedsføring om prisnedsættelser, kan din markedsføring være vildledende og dermed udgøre en overtrædelse af markedsføringsloven. Overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser kan straffes med bøde og fængsel.

En prissammenligning anses som udgangspunkt ikke for vildledende, hvis man overholder følgende to betingelser:

  1. Den normalpris, der i tilbudsangivelsen sammenlignes med, har været gældende i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for annonceringstidspunktet, og
  2. Kravene til tilbudsperiodens varighed er opfyldt.


Hvad er normalpris og normalprisens varighed?

Udgangspunktet er, at prisbesparelsen skal vurderes op mod normalprisen. Normalprisen anses som den laveste pris, som en vare har kostet i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for tilbudstidspunktet. Når en vare sættes på tilbud, skal varen have været udbudt til sin normalpris i 30 sammenhængende dage, før der må markedsføres besparelsesudsagn.

Hvis prisen har varieret inden for de seneste 30 dage op til tilbudstidspunktet, medfører det en afbrydelse af normalprisens varighed, hvorfor der kun må sammenlignes med den laveste pris, som varen har haft inden for de seneste 30 dage. Det er i den sammenhæng uden betydning, hvor lang tid denne laveste pris har været gældende.

Derfor vil selv en helt kortvarig prisnedsættelse, som f.eks. Black Friday eller Cyber Monday, medføre en afbrydelse af normalprisperioden. Dette betyder, at hvis en vare f.eks. har været på tilbud i forbindelse med Black Friday (typisk sidste fredag i november), vil den pris, som varen har været udbudt til under Black Friday blive anset for normalprisen de følgende 30 dage. Hvis varen skal sættes på tilbud igen, f.eks. op til jul, er det i eksemplet Black Friday prisen, der skal bruges som sammenligningsgrundlag for det nye (jule)tilbud. Hvis der i tilbuddet angives en højere normalpris end den, varen har været udbudt til inden for de seneste 30 dage, er der tale om vildledende markedsføring.

Hvornår er min tilbudsperiodes varighed opfyldt?

Kravene til tilbudsperiodens varighed er opfyldt, hvis prisen kun markedsføres som en nedsat pris i en periode op til 10 dage. Man må dog gerne markedsføre sin vare med en nedsat pris efter de 10 dage, hvis man ved tilbudsperiodens begyndelse gør opmærksom på varigheden eller ved en eventuel forlængelse af tilbuddet oplyser, at der er tale om en forlængelse. Markedsføringen af tilbudsprisen som værende en nedsat pris, må under alle omstændigheder højst være gældende i en periode svarende til halvdelen af den periode, hvori normalprisen sammenhængende har været gældende. Det betyder, at tilbudsperioden i praksis som udgangspunkt ikke kan strække sig mere end 15 dage i forhold til ”30 dages reglen”.

Særlige undtagelser

Der kan være særlige undtagelser til reglerne, hvis ens varer kan anses for at blive forringet eller forældet hurtigt eller hvis prissammenligning angår fast ejendom, brændstof, finansielle tjenesteydelser, indkvartering på hoteller og lignende samt pakkerejser. Der kan også være særlige undtagelser, hvis der er tale om progressive prisnedsættelser, introduktionstilbud, pakketilbud, ophørsudsalg, restpartier, outlet m.fl.

Andre salgsfremmende udtryk som ”kun”, ”chokpris”, ”super billigt” indikerer nødvendigvis ikke en prisnedsættelse, hvorfor der som udgangspunkt ikke kræves en før-pris sammenligning. Udtrykkene må dog kun benyttes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt.

Du kan læse mere om prismarkedsføring i Forbrugerombudsmandens retningslinjer her.

Træk på vores ekspertise

Har du spørgsmål, eller har din virksomhed brug for rådgivning, er du velkommen til at kontakte Focus Advokaters afdeling for markedsføringsret. Vi rådgiver om alle relevante forhold inden markedsføringsretten. Vores rådgivning er ikke kun begrænset til de juridiske aspekter inden for markedsføringsretten, men omfatter også skræddersyede strategier, som bidrager til konkurrencemæssige fortrin i markedet.

Kontakt os

I Odense, Kolding, Svendborg, København og Hamborg

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret på ny lovgivning, aktuelle juridiske problemstillinger og få invitation til vores faglige arrangementer via e-mail.



    Vælg hvilke nyhedsbreve du vil modtage

    Giv samtykke til