Arbejdsgiver kan ikke længere bestemme pligtmæssig fratrædelse for 70-årige medarbejdere

25.3.2015

Forskelsbehandlingsloven indeholder et forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. I praksis betyder det, at en arbejdsgiver ikke må lægge vægt på medarbejderens alder i forbindelse med blandt andet ansættelse og afskedigelse af en medarbejder eller ved fastsættelse af løn- og arbejdsvilkår.

På trods af forbuddet har det i medfør af en særbestemmelse i loven alligevel været muligt individuelt mellem medarbejderen og arbejdsgiveren eller ved kollektiv aftale eller overenskomst at aftale, at en medarbejder fratræder automatisk, når denne fylder 70 år eller mere. Det er den mulighed for automatisk fratrædelse, der nu bortfalder pr. 1.1.2016 i medfør af den nye lovændring af forskelsbehandlingsloven.

Formål med lovændring
Baggrunden for at fjerne særbestemmelsen er ifølge regeringen, at alle skal have mulighed for at arbejde. Det er regeringens synspunkt, at muligheden for at aftale pligtmæssig fratrædelse er en barriere, der forhindrer arbejdsdygtige medarbejdere fra at deltage på arbejdsmarkedet. Sådanne barrierer bør fjernes i det omfang, det kan lade sig gøre.

Lovændringens betydning for arbejdsgiver
Med den nye lov fjernes muligheden for at indgå aftaler om pligtmæssig fratræden fra et ansættelsesforhold på grund af alder – uanset hvilken aldersgrænse, der måtte være tale om. Sådanne aftaler vil pr. definition være ugyldige.

Samtidig berøres alle individuelle aftaler, der er indgået forud for tidspunktet for lovens ikrafttræden også. Disse aftaler bliver pr. 1.1.2016 ugyldige og kan fra dette tidspunkt ikke længere fastholdes over for en given medarbejder.

Forbuddet mod pligtmæssig fratræden får tilmed virkning for det kollektive arbejdsområde. Også her vil det fremadrettet være i strid med forskelsbehandlingsloven at indgå kollektive aftaler og overenskomster, der indeholder bestemmelser om pligtmæssig fratræden på grund af alder.

For så vidt angår allerede gældende kollektive aftaler og overenskomster indeholder loven imidlertid en overgangsbestemmelse, hvorefter disse forbliver gyldige indtil det tidspunkt, hvor den pågældende overenskomst eller aftale kan opsiges.

FOCUS bemærker
Det faktum, at en bestemmelse om pligtmæssig fratræden i en allerede gældende ansættelseskontrakt pr. 1.1.2016 bliver ugyldig, får tilmed konsekvenser for arbejdsgivers opfyldelse af ansættelsesbevisloven.

Det følger af ansættelsesbevisloven, at en arbejdsgiver er forpligtet til at oplyse om alle væsentlige vilkår samt underrette medarbejderen om væsentlige ændringer i ansættelsesvilkårene. Underretningen skal foretages senest 1 måned efter ændringens ikrafttræden.

En aftale om pligtmæssig fratræden på grund af alder i henhold til en individuel aftale, må betragtes som et væsentligt vilkår for ansættelsen, ligesom bortfald af aftalen må anses for at udgøre en væsentlig ændring af ansættelsesforholdet.

Som følge heraf bør alle ansættelseskontrakter indeholdende en bestemmelse om pligtmæssig fratræden justeres. Ændringen af ansættelseskontrakterne skal være færdiggjorte og meddelt til medarbejderen senest den 1.2.2016.

Focus Advokater står gerne til rådighed ved udformning af skabelon til ændringen.